VeleHanden
Hoe kan ik me aanmelden bij VeleHanden?

Iedereen die wil kan via de knop ‘Aanmelden’ (rechts boven op de pagina) een account aanmaken. Ervaring is niet vereist. Bij het aanmelden zijn alleen uw e-mailadres, naam en een gekozen displaynaam verplicht om in te vullen. U wordt op de website alleen bekend onder uw displaynaam, dus u kunt ook anoniem indexeren.

Waarom moet ik bij het aanmaken van een account persoonlijke gegevens invullen?

Niet iedereen vindt het prettig om privé gegevens in te vullen bij een account op internet. Wat ons betreft heeft iedereen recht op privacy, ook online. De persoonlijke gegevens die u kan invullen bij uw account zoals geboortedatum of woonplaats zijn daarom niet verplicht. Als u ze invult worden ze getoond op de deelnemerspagina, zodat anderen kunnen zien wie er nog meer meedoet. Maar u mag ze ook leeg laten. Wie anoniem wil meedoen kan zelf een displaynaam kiezen. Een geldig e-mailadres is wel een voorwaarde om mee te kunnen doen op VeleHanden. Die gebruiken we om u op de hoogte te houden van het nieuws (als u dat wil) of als er een probleem is met uw account. Het e-mail adres wordt niet getoond op de website en is alleen voor de beheerders zichtbaar.

Kan ik ook invoeren als ik niet ben aangemeld/ingelogd?

Het is niet mogelijk om zonder account te indexeren. U kunt dan alleen het indexeervoorbeeld invoeren.

Hoe kan ik mijn profielgegevens aanpassen?

De gegevens van uw profiel kunt u zelf aanpassen. Wanneer u inlogt, komt u op uw zogenaamde dashboardpagina. Daar vindt u in de bruin/oranje balk onder uw profielfoto en displaynaam de blauwe knop ‘Profiel aanpassen’. Als u hierop klikt, verschijnen uw gegevens in beeld en kunt u uw wijziging doorvoeren. Hier kunt u ook uw e-mailadres en wachtwoord wijzigen.

Hoe werkt aanmelden via een derde partij?

Als u een account aanmaakt op VeleHanden kunt u zelf een e-mailadres opgeven en een wachtwoord verzinnen. Maar als u al een account heeft bij bijvoorbeeld Google of Facebook, kunt u zich ook met dat account bij VeleHanden aanmelden. VeleHanden ondersteunt hiervoor de volgende websites:

  • Google
  • Facebook
  • Yahoo
  • Twitter
  • OpenID

Op deze manier hoeft u minder verschillende wachtwoordcombinaties te onthouden. En als u al ingelogd bent op die externe website, hoeft u niet opnieuw uw wachtwoord in te vullen als u inlogt op VeleHanden. Overigens wordt uw wachtwoord van die externe website niet doorgegeven aan VeleHanden.

Om u aan te melden via een derde partij gaat u simpelweg naar inloggen, en klikt op het icoontjes van de site waarmee u wil inloggen (Facebook, Google, et cetera). U wordt dan automatisch aangemeld bij VeleHanden. De eerste keer dat u via die externe site inlogt, wordt u gevraagd een aantal velden in te vullen voor uw account bij VeleHanden.

De techniek die het mogelijk maakt om in te loggen via een andere website heet OpenID. Dit is een webstandaard die steeds meer gebruikt wordt. Hieronder vindt u twee links met meer informatie over OpenID.

Hoe werkt VeleHanden?

Iedereen die wil, kan zich gratis aanmelden bij VeleHanden. Elke gebruiker krijgt een eigen profielpagina en kan scans gaan indexeren. Tegenover het indexeren van scans kan een vergoeding staan in de vorm van punten. Wat u met die punten kan doen verschilt per project. Meer informatie daarover vindt u op de projectpagina van het betreffende project. Deze is bereikbaar via het menu-item "Projecten".

Archieven die scans van archiefstukken via het platform willen laten indexeren, taggen, selecteren of koppelen kunnen daarvoor contact opnemen met Picturae. Zie hiervoor de contactpagina.

Wat is VeleHanden?

VeleHanden is een online platform waarop archieven en musea scans of foto's kunnen aanbieden, zodat de crowd, ‘het grote publiek’, deze beter toegankelijk kan maken. VeleHanden is een initiatief van Stadsarchief Amsterdam, het platform wordt gebouwd en onderhouden door Picturae.

Ik ben ingelogd via een derde partij en wil mijn wachtwoord aanpassen. Kan dit?

Ja, dat kan, maar dan wel bij de website waar u uw account oorspronkelijk registreerde, bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Google.

Op VeleHanden kunnen alleen wachtwoorden die hier zijn aangemaakt veranderd worden.

Hoe kan ik hulp vragen bij het invoeren?

Als u vragen heeft over een project, kunt u terecht op de ‘Berichten pagina’ van dat project. Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn. Op de projectpagina van elk project vindt u een tab Berichten. De berichten zijn ingedeeld in 3 categorieën:

  • Mededelingen: Dit zijn nieuwsberichten van de projectbeheerder. U kunt hier op reageren, maar u kunt niet zelf een mededeling aanmaken. Houd de mededelingen goed in gaten voor het laatste nieuws binnen het project.
  • Vragen: Hier kunt u een vraag stellen. Ook kunt u vragen van anderen bekijken en de antwoorden die daarop zijn gegeven. Als u zelf het antwoord op een vraag weet, mag u natuurlijk ook reageren. Als u zelf een vraag wilt aanmaken klikt u op de blauwe knop ‘Plaats bericht’.
  • Tips: Hier geven deelnemers van een project tips aan elkaar. U kunt hierop reageren. Als u zelf een tip heeft kunt u hier een berichtje aanmaken. Wanneer u een tip wilt aanmaken klikt u op de blauwe knop ‘Plaats bericht’.

Op uw persoonlijke pagina kunt u alle berichten zien die zijn aangemaakt sinds u voor het laatst was ingelogd. Deze vindt u door rechts bovenin te klikken op uw naam. U komt dan op de pagina ‘Mijn Profiel’. Als u daar klikt op het tabblad Berichten, ziet u de berichten sinds de laatste login. U ziet alleen de berichten van projecten waar u aan mee doet. De berichten van projecten waar u niet aan deelneemt, kunt u bekijken op de projectpagina van het betreffende project.

Welke browser (Internet Programma) kan ik het beste gebruiken?

VeleHanden werkt met de meeste browsers. Wij adviseren het gebruik van Firefox of Google Chrome. Internet Explorer werkt ook, maar alleen versie 9 of hoger. Let op: Internet Explorer 8 wordt niet ondersteund.

Het is altijd aan te bevelen om uw browser up te daten naar de laatste versie. Om te checken welke browser u gebruikt kunt u kijken op browser checker.

Hoe kan ik de nieuwsbrief van VeleHanden ontvangen / stopzetten?

Bij het aanmelden op VeleHanden heeft u kunnen aangeven of u de nieuwsbrief van VeleHanden wilt ontvangen. Mocht u de nieuwsbrief wel willen ontvangen of juist stopzetten kunt u klikken op uw naam rechtsboven op de website. U klikt daarna op ‘Profiel aanpassen’ in de bruin/oranje balk op het scherm. Hier kunt u onderaan de pagina aanvinken of u de nieuwsbrief wel of niet wilt ontvangen en uw wijzigingen opslaan.

Invoeren en controleren
Hoe krijg ik de witte kaders uit het beeld van de viewer? (Incl. handige sneltoetscombinaties)

In de viewer zitten een aantal verborgen functionaliteiten die ongemerkt met sneltoetsen kunnen worden aangezet. De meest voorkomende:

  • Witte kaders (zogenaamde hotspots) kunnen in beeld verschijnen. Deze krijgt u weg door eerst op de scan in de viewer te klikken en vervolgens de letter L in te toetsen.
  • De scan in de viewer staat op zijn kant. Dit lost u op door eerst op de scan in de viewer te klikken en vervolgens [ in te toetsen.

 

Een volledig overzicht van alle sneltoetsen in de VeleHanden-viewer vindt u hieronder:

Basisgedeelte toetsenbord

 verplaats naar boven *
 verplaats naar beneden *
→   verplaats naar rechts *
←   verplaats naar links *
H  hand tool
Z  zoom tool
 selectie tool
 zoom uit
 zoom in
 zoom passen
/  zoom 100%
[  roteer 90 graden
]  roteer -90 graden
\  roteer 180 graden
F/ESC  full creen aan/uit
 N  navigator tonen/verbergen
 C  kleur aanpassing tonen/verbergen
 L  hotspots tonen/verbergen

Numeriek Toestenbord gedeelte

/ zoom 100%
* zoom passen
- zoom uit
+ zoom in
8 verplaats naar boven *
2 verplaats naar beneden *
6 verplaats naar rechts *
4 verplaats naar links *
5 centreer

 


* Wanneer u de CTRL-toets ingedrukt houdt verplaatst u met lagere snelheid, wanneer u de SHIFT-toets ingedrukt houdt verplaatst u met hogere snelheid.

Toetsen kunnen gecombineerd worden om het beeld schuin te verplaatsen.

Hoe begin ik met invoeren?

U kunt zich aanmelden voor het door u gewenste project. Wanneer u dit gedaan heeft kunt u op de projectpagina klikken op de blauwe knop ‘Invoeren’. Hiermee start u het invoeren.

Klik op de knop “invoeren” om het invoeren te starten, maar lees eerst zorgvuldig de invoerinstructies van het betreffende project. Deze zijn te vinden op de ‘Project-info’ pagina van het betreffende project of kunt u downloaden binnen het invoerscherm.

De overige instructies en knoppen voor het algemene gebruik van VeleHanden zijn te vinden in de handleiding. Deze kunt u vinden aan de rechterkant van de helppagina. Door te klikken op de blauwe knop ‘Download handleiding’ opent de handleiding. Hierin wordt VeleHanden stap voor stap toegelicht.

Kan ik mijn eigen invoer verbeteren?

Het is niet mogelijk om verbeteringen aan te brengen in scans die u heeft geïndexeerd. Dit zou namelijk betekenen dat we van alle invoerders meerdere scans open moeten laten staan, waardoor het invoeren vertraagd wordt. Maar het is niet erg als u een keer een fout maakt; deze komen boven water bij de controle.

Wat moet ik doen als de pagina niet laadt?

Het kan zijn dat de pagina met de scan langzaam of niet laadt en uw beeld grijs blijft. In zo'n geval kunt u de toetsen Ctrl + F5 tegelijk indrukken. De pagina wordt dan vernieuwd en de scan zal verschijnen.

Hoe word je controleur?

Omdat voor het controleren binnen VeleHanden enige ervaring is vereist, worden in het begin van het project meestal alleen de projectleiders of leden die ervaring hebben met invoer op VeleHanden ingezet als controleurs. Wanneer er extra controleurs nodig zijn, wordt daarvoor een oproep geplaatst in een nieuwsbericht en/of als mededeling op de projectpagina van het betreffende project.

Kan ik zelf kiezen welke scan ik wil indexeren?

U kunt zelf kiezen aan welk project u wilt deelnemen. Binnen één project worden de scans willekeurig uitgedeeld en kunt u niet kiezen voor één specifieke scan. Wel is het mogelijk om uw voorkeuren voor bepaalde scans aan te geven. Bijvoorbeeld wanneer u alleen scans wilt invoeren voor een bepaalde periode of een bepaalde regio. De keuzes die u kunt maken verschillen per project. Wanneer het voor uw betreffende project werkt met voorkeursbepalingen voor de invoerder of controleur ziet u op de projectpagina het tabblad ‘Voorkeuren’ staan. U kunt hier uw voorkeuren aangeven en opslaan. Deze voorkeuren kunt u op ieder moment weer wijzigen.

Hoe wordt de invoer gecontroleerd?

De wijze van invoer en controle kan per project verschillen. Bij veel projecten worden alle gegevens twee keer ingevoerd. Dit betekent dat iedere scan tweemaal wordt uitgedeeld, waarna de ingevoerde gegevens automatisch met elkaar worden vergeleken. Als er verschil is, wordt de scan een derde keer uitgedeeld, maar ditmaal aan een controleur. Deze beslist welke invoer de definitieve wordt.

Als u wil weten hoe dit werkt voor het project waar u aan meedoet, kunt u dit vinden op de Projectpagina. Deze vindt u via de menu-optie "Projecten".

Als ik een tijdje niet indexeer, blijft mijn werk dan behouden?

De gegevens van de scan waar u mee bezig bent, worden 24 uur bewaard, zelfs wanneer u uitlogt. Na 24 uur worden de gegevens weggegooid en wordt de scan aan een andere deelnemer van VeleHanden uitgedeeld. Dit is om te voorkomen dat er scans ‘achterblijven’ die vervolgens nooit worden ingediend. Scans die u heeft ingediend blijven natuurlijk wel gewoon bewaard.

Hoe krijg ik de grijze vlakken over een scan in de viewer weg?

Het kost even tijd om een scan te laden in de viewer. Soms komt het voor dat de scan niet in zijn geheel ingeladen wordt. Je ziet dan grijze vlakken over de scan. Dit komt vooral voor bij tragere internetverbindingen. In dat geval kunt u het beste klikken op Tussentijds Bewaren. De scan wordt dan opnieuw ingeladen.

Waarvoor dient de knop Te moeilijk?

Wanneer een scan te lastig voor u is om in te voeren, ondanks de aangegeven voorkeuren, kunt u gebruik maken van de knop ‘Te moeilijk’. Wanneer u op deze knop klikt, wordt de scan als ‘te moeilijk’ gemarkeerd en krijgt u een nieuwe scan. De scan zal dan bij twee andere invoerders terechtkomen die de scan zullen proberen te indexeren.

Waarvoor dient de knop Onbruikbaar?

Het kan zijn dat u een scan voor u krijgt, die niet te indexeren is. Dit kan bijvoorbeeld een kaft of schutblad van een boek zijn, of een scan die van zo’n slechte kwaliteit is dat informatie niet te lezen is. In dat geval kunt u kiezen voor de knop ‘Onbruikbaar’. Als u op deze knop klikt, verschijnt er een pop-up scherm. Hierin dient u een reden op te geven (met eventuele toelichting) waarom de betreffende scan niet in te voeren is. Nadat u deze stap heeft afgerond krijgt u een nieuwe scan op uw scherm.

Waarvoor dient de knop Opmerkelijk?

Met de knop ‘Opmerkelijk’ kunt u een berichtje sturen naar de projectbeheerder. U kunt melden wat er bijzonder is aan deze scan. De projectbeheerder beslist hoe hij de ingezonden opmerkingen behandelt. Soms wordt gereageerd per mail, soms wordt er een berichtje op de berichten-pagina geplaatst. Vaak wordt naar aanleiding van de opmerking alleen een correctie aangebracht.

Waarvoor dient de knop Rapporteer Gebruiker?

Voor controleurs is de mogelijkheid toegevoegd om een melding te maken als een gebruiker vaak dezelfde fout maakt. Daarvoor is een knop toegevoegd op de controlepagina: Rapporteer Gebruiker. De controleur kan vervolgens aangeven wat er precies aan de hand is (bijvoorbeeld: “Deze gebruiker typt de achternaam in het veld Patroniem”.) De melding gaat naar de projectbeheerder, en deze kan de gebruiker vragen om de achternaam voortaan in het juiste veld te plaatsen.

Punten verdienen en verzilveren
Wat kan ik met mijn verdiende punten?

Op de projectpagina van het betreffende project kunt u vinden wat u met de verdiende punten kunt doen. Dat is per project verschillend. Meestal kunt u de punten gebruiken voor het bekijken en downloaden van scans.

Hoeveel punten krijg ik en wanneer krijg ik deze punten?

Het aantal punten dat u verdient is per project verschillend. Dit kunt u zien op de projectpagina van het betreffende project. De punten die u verdient met invoeren, worden direct op uw account bijgeschreven. Dit kunt u zien op uw persoonlijke pagina. Na controle van uw scan krijgt u nog eens extra punten toegeschreven. Dit kan enige tijd duren, afhankelijk van het aantal controleurs ten opzichte van het aantal invoerders binnen een project.

Hoe maak ik een coupon aan?

Wij laten het voor u open, voor hoeveel punten u een coupon wilt aanmaken. Dit om het aantal benodigde punten per project en per product kan afwijken. U kunt punten omzetten in een coupon wanneer u naar uw profielpagina gaat en vervolgens op het tabblad ‘puntenoverzicht’ of ‘punten’ klikt. U kunt hier direct heen gaan door hier te klikken. Op deze pagina kunt u op ‘meer’ klikken naast de punten die u bij het project heeft ontvangen. Wanneer u op ‘meer’ heeft geklikt kunt u het gewenst aantal punten overzetten in een coupon met de knop ‘maak’.

Kan ik punten verdiend bij project A bij project B verzilveren?

Het is helaas niet mogelijk om punten die verdiend zijn bij het ene project bij het andere project te verzilveren. Het sparen van punten bij projecten bieden wij namens VeleHanden aan voor de instanties die hun projecten draaien en de deelnemers die werk verrichten. Dit geeft instanties de mogelijkheid om de deelnemers te belonen en te bedanken voor hun inzet. Elke instelling mag hier zelf een invulling aangeven. Dit betekent ook dat per instelling de verzilvering is aangepast aan hun faciliteiten. Sommige instellingen werken met zeer geavanceerde websites en maken direct contact met VeleHanden (als een soort IDeal). Andere instellingen hebben nog geen geautomatiseerde website en vragen deelnemers de coupon nummers per mail in te sturen, waarna zij zelf in het beheer van VeleHanden de punten verzilveren. Hoeveel punten er voor een bepaalde product of dienst wordt gevraagd bepalen instellingen zelf. Uiteraard overleggen we wel met elkaar om dit niet te veel uit elkaar te laten lopen en zoveel mogelijk één lijn te trekken.

Kan ik coupons annuleren?

Het is niet mogelijk om zelf coupons te annuleren. Het komt relatief weinig voor dat het nodig is een coupon te annuleren, wij vinden het daarom geen probleem om dit voor u te regelen. Wanneer u per ongeluk een coupon verkeerd heeft aangemaakt, kunt u een e-mail sturen naar info@velehanden.nl.

Overige vragen
Staat uw vraag niet op de help-pagina?

Heeft u geen antwoord op uw vraag gevonden? Probeer het dan eens op de berichtenpagina van het desbetreffende project. Wellicht is uw vraag hier al eens gesteld. Ook kunt u de handleiding van VeleHanden raadplegen. Deze kunt u vinden aan de rechterkant van de helppagina. Door te klikken op de blauwe knop ‘Download handleiding’ opent de handleiding. Hierin wordt VeleHanden stap voor stap toegelicht.

Heeft u nog steeds het antwoord op uw vraag niet gevonden of heeft u een andere vraag? Stuur deze dan naar info@velehanden.nl . Uw vraag wordt binnen drie werkdagen behandeld.