Fotografisch Geheugen: de reportages van Fotopersbureau De Boer

Welke beelden horen bij welke beschreven fotoreportages?

Stand van zaken

  • 90.413 scans
  • 642 deelnemers

  • 90.271
    • 0.1% Onbruikbaar
    • 99.9% Dubbel ingevoerd
    • 99.9% Gecontroleerd
    Dubbel ingevoerd 100%
  • 90.317
    • 0.1% Onbruikbaar
    • 99.9% Dubbel ingevoerd
    • 99.9% Gecontroleerd
    Gecontroleerd 99.9%
Meedoen aan dit project
 
Nico Vriend (NHA)

Nico Vriend (NHA)

Bekijk de opnames - interview met persfotograaf Olaf Kraak

Laatst bijgewerkt op: 

Hoe is het om persfotograaf te zijn? 

Altijd al willen weten hoe het is om persfotograaf te zijn? Meervoudig prijswinnend persfotograaf Olaf Kraak vertelde erover in onze Janskerk op woensdag 27 oktober. De opnames van de livestream zijn hier terug te zien:

Olaf Kraak over zijn werk als persfotograaf | Bekijk de opnames - Noord-Hollands Archief

Wat doet Olaf als hij via zijn telelens kan meelezen op de mobiel van Mark Rutte en Willem-Alexander? Of als Jan Peter Balkenende wil bepalen welke foto er in de krant komt? Hoe kijkt Olaf terug op het begin van zijn carrière bij Fotopersbureau De Boer en de overgang van fotorolletjes naar digitaal? Hoe zorgt Olaf ervoor dat de gefotografeerden zich op hun gemak voelen en hij zijn gang kan gaan, en welke invloed heeft corona gehad op zijn werk tijdens de laatste Olympische Spelen in Tokyo? Al deze vragen – en meer – komen aan bod in het interview dat Jan Kruidhof, onze collega en oud-journalist, met hem had.

Veel plezier!

Projectteam Noord-Hollands Archief

 

  • Meriandel

    Meriandel

    Ik kon er niet bij zijn maar nu heb ik gelukkig wel achteraf het interview kunnen bekijken. Dank jullie wel daarvoor.

    Olaf Kraak is een aangename prater en ik vond het zeker de moeite waard om hem te horen vertellen over de totstandkoming van fotoreportages. Vier, vijf voetbalwedstrijden op een dag, altijd een broek met overhemd aan want je weet niet bij wie je komt en de ellende van reclames langs sportvelden. Maar ook voldoen aan de verwachtingen van opdrachtgevers zonder je eigen professionele waarden teveel geweld aan te doen, het ongeduld van het heden waar tussen schieten en publiceren van een foto slechts twee klikjes zitten, mee kunnen kijken op de mobiel van premier of koning met een sterke lens, hoever ga je met het ensceneren van foto's, de slechte nachten na hele nare beelden zoals een onthoofding, er kwam van alles voorbij. Kortom, een aanrader.