Compareerden voor mij

Westfriezen en notarissen. Zij stelden samen duizenden akten op. Help het Westfries Archief met het indexeren van deze notariƫle akten. We werken aan 19e en 20e eeuwse akten uit Enkhuizen, Hoorn en Medemblik.

Stand van zaken

  • 430.000 scans
  • 402 deelnemers

  • 165.956
    • 0.1% Onbruikbaar
    • 38.6% Ingevoerd
    • 38.6% Gecontroleerd
    Ingevoerd 38.7%
  • 165.956
    • 0.1% Onbruikbaar
    • 38.6% Ingevoerd
    • 38.6% Gecontroleerd
    Gecontroleerd 38.7%
Meedoen aan dit project

Project info

 
Joke Nanninga

Joke Nanninga

Oprichting NV Spoorweg Maatschappij De Zuider Kogge

Tussen alle 'saaie' aktes die we invoeren, zit af en toe een akte die een stukje van de historie van West Friesland beschrijft. Dat vind ik zelf de leukste aktes.

Ik heb net de akte ingevoerd die gaat over de oprichting van de NV Spoorweg Maatschappij De Zuider Kogge in het jaar 1903.

Deze spoorlijn liep van Hoorn via Schellinkhout, Oosterleek, Wijdenes, Hem en Venhuizen naar Grootebroek (19 kilometer in totaal). Vandaar ging de lijn verder via de al eerder aangelegde landelijke spoorlijn van Amsterdam naar Enkhuizen.

De lijn Hoorn-Grootebroek trad in werking in 1913. Er waren 6 ritten vv per dag.

De meeste betrokken gemeenten (Schellinkhout, Venhuizen, Wijdenes) en de polders Venhuizen/Hem en Wijdenes, leverden het merendeel van het kapitaal via aandelen. Waarom Grootebroek niet mee doet is me niet duidelijk.

Alle betrokken Burgemeesters worden genoemd in de akte en hebben de akte ook ondertekend.

In eerste instantie werden stoomtrams ingezet, vanaf 1933 stapte men over op motortractie.

De akte vermelt dat de NV wordt aangegegaan voor de duur van 100 jaar.

Dat was helaas nogal optimistisch.

Vanaf 1925 nam het gebruik van de tram steeds meer af door de opkomst van vervoer per auto en bussen. In 1935 bleek dat het vervoer van reizigers slechts 25 gulden per dag opleverde, terwijl de dagelijkse kosten 100 gulden bedroegen. Toen was het gauw einde verhaal. Eind 1935 stopte de lijn. De lijn heeft dus maar ruim 20 jaar bestaan.

De stationsgebouwen van Schellinkhout, Hem, Wijdenes en Venhuizen zouden er nog steeds staan maar nu bijna onherkenbaar omdat ze allemaal zijn omgebouwd tot woonhuis. Verder is er als ik het goed begrijp niet veel meer terug te vinden van de lijn.

 

 

 

  • J. Veerman

    J. Veerman

    Wat een interessante informatie. Leuk, dat je het hebt uitgezocht!

  • Sanne24

    Sanne24

    In de beeldbank van het Westfries Archief zijn een aantal leuke foto's te vinden van de oude stations. Leuk om te bekijken als je meer wilt weten over dit onderwerp. Er is ook een archiefje van bewaard gebleven wat ook in het Westfries Archief ligt: 1192, NV Spoorwegmaatschappij De Zuider Kogge. De stukken van het archiefje zijn in te zien op de studiezaal.