Westfriezen en notarissen. Zij stelden samen duizenden akten op. Help het Westfries Archief met het indexeren van deze notariƫle akten. We werken aan 19e en 20e eeuwse akten uit Enkhuizen, Hoorn en Medemblik.
"Locaties: Klik op ‘locatie toevoegen’ zodra u in de akte een object tegenkomt.
U moet dus de eerste vermelding/omschrijving omkaderen.
Als er b.v staat : Huis en erf en daarnaast gelegen pakhuis, dan omkadert u deze tekst en voert deze, letterlijk overgenomen, in bij object beginnend met een kleine letter ( zie instructie), waarbij u alleen erf eventueel mag weglaten.
U voert dus één object/locatie in met twee onderdelen: huis en pakhuis.
U voert dus niet twee aparte objecten in.
In het veld kadastrale gegevens voert u dan b.v. in B 4011 en 4010 als deze nummers bij de objecten ( eventueel apart bij elk object) vermeld staan en in de volgorde zoals ze bij de genoemde vermeldingen horen.
Soms staat er als omschrijving : vaste goederen. Dan omkadert u dus deze omschrijving vaste goederen en u vermeldt bij onderwerpen waaruit de vaste goederen bestaan, b.v. A 110, 111: bestaande uit huis, boet en stal en de eventueel bijbehorende straatnaam.
We omkaderen hier dus niet huis, vervolgens boet en ten slotte stal als drie objecten. Het betreft drie onderdelen behorende bij één object/locatie.
Ik worstel toch een beetje met 'vaste goederen'. Als er onder die beschrijving maar één object staat die je moet invoeren, b.v. huis, en de rest zijn wei- of bouwlanden. Noteer je dan bij object 'vaste goederen' en bij de onderwerpen het huis? Of mag je bij object dat huis wel invoeren?
Het is volgens mij duidelijker om bij onroerende/vaste goederen, waarna objecten vermeld worden, de objecten te laten omkaderen en de velden in te voeren dan onroerende goederen/vaste gederen te laten omkaderen en de objecten verveolgens met alle gegevens bij onderwerpen te laten vermelden.