WieWasWie - Bevolkingsregisters

Help mee de bevolkingsregisters van Breda, Rotterdam en Maastricht online beschikbaar te maken! Hoe meer historische bronnen online te vinden zijn, hoe eenvoudiger het is om je familiegeschiedenis uit te pluizen

Stand van zaken

  • 340.847 scans
  • 1.544 deelnemers

  • 319.333
    • 7.7% Onbruikbaar
    • 93.7% Dubbel ingevoerd
    • 93.7% Gecontroleerd
    Dubbel ingevoerd 100%
  • 319.333
    • 7.7% Onbruikbaar
    • 93.7% Dubbel ingevoerd
    • 93.7% Gecontroleerd
    Gecontroleerd 100%
Meedoen aan dit project
Nicole Demas

Nicole Demas

Veelgestelde vragen vindt u hier!

Laatst bijgewerkt op: 

1. Ik krijg niet de scans van mijn voorkeur, hoe kan dat?

Er zijn twee redenen dat de voorkeur niet gevolgd wordt. Ten eerste als er meerdere voorkeuren gekozen zijn zoals twee of meer plaatsen, of een plaats èn een moeilijkheidsgraad. Het systeem herkent dit niet en levert daarom willekeurige scans aan. Je kunt maar 1 ding kiezen: óf 1 plaats, óf 1 moeilijkheidsgraad. Let er dus op dat er in totaal maar 1 vinkje staat.

Ten tweede kan het zijn dat de scans van je voorkeur op zijn. Dit kun je controleren door naar het tabblad “voorkeuren” te gaan en te kijken welk cijfer er achter je voorkeur staat. Is dat cijfer nul, dan zijn de scans in die rubriek op en dien je een nieuwe voorkeur aan te geven. Let er dan wel op dat je het vinkje van je vorige keuze uitzet, anders raakt het systeem weer in de war. Er mag maar 1 vinkje staan in totaal.

2. De informatie op de scan klopt niet, mag ik dit aanpassen?

Nee. Uitgangspunt is dat de gegevens op de scan zo waarheidsgetrouw worden weergegeven, dus alles dient letterlijk te worden overgenomen, inclusief schrijffouten. Wat in andere bronnen en akten staat genoteerd, is voor de invoer niet van belang. Je mag deze natuurlijk wel gebruiken als leeshulp, maar niet om de gegevens van de scan aan te passen.

3. Moet ik dubbele namen / regels ook dubbel invoeren?

Ja. Iedere keer dat een naam opnieuw beschreven is, geeft dat aan dat er wijzigingen zijn geweest in de vervolggegevens, zoals het huisadres. Om dit later bij het zoeken te kunnen achterhalen, dienen de namen bij iedere wijziging ook zijn ingevuld.

4. Dezelfde scan blijft terugkomen. Wat kan ik doen?

Als alle ingevoerde gegevens na het opslaan blijven staan, dan is er een fout in de invoervelden. De meest gemaakte fouten is dat een datum onjuist is ingevoerd of een (plaats)naam ergens ontbreekt. Loop de scan na en gebruik indien nodig “schakel hulp” om de fout de vinden.

Komt de scan leeg terug, dan kan er sprake zijn van een dubbele scan. Een aantal scans zijn gemaakt van microfiches en af en toe zitten er dubbelingen in. Geef in dat geval bij “opmerkelijk” aan dat het dubbele scan betreft en sla de scan op.

Soms blijft een scan ook gewoon hangen. Dat kan een systeemfout zijn. Probeer of met uit- en opnieuw inloggen het probleem is verholpen. Lukt dit niet, stuur een mailtje naar info@velehanden.nl . Zij kunnen dan kijken of het een technisch probleem betreft. Als laatste redmiddel zou men met de knop “te moeilijk” kunnen proberen of hij dan wel doorgaat naar een volgende scan. 

5. De geboorteplaats is leeg, onduidelijk, betreft een wijkbenaming of is op zee. Wat vul ik in?

Is een veld leeg, vul dan #### in (dat geldt ook voor Rotterdam en onderdelen). Dat geldt ook als de geboorteplaats niet te ontcijferen is. Staat er geen plaatsnaam, maar enkel een provincie of land, neem dan dit over. Is de persoon geboren op zee, neem dan letterlijk over wat er ingevuld staat op de scan. Dat kan de naam van een schip zijn, de breedte- en lengtegraden, of zelfs alleen de tekst “op zee”.

Wijkbenamingen dienen als zodanig overgenomen te worden. Wat tegenwoordig wijken zijn van plaatsen, waren vroeger zelfstandige plaatsen en gemeenten. De akten werden ook opgemaakt onder die plaatsen.  

6. De tekst van de scan valt steeds buiten beeld. De functie “scan meebewegen” werkt niet optimaal. Wat moet ik doen?

Als de tekst van de scan tijdens invoeren automatisch verschuift en buiten beeld valt, dan staat de optie “scan meebewegen” aan. Schakel deze uit en het probleem is verholpen. Dit leidt er wel toe dat je zelf nu met het beeld van scan moet schuiven.

Dit project kent vele formaten van scans, waarbij het niet mogelijk is om deze functie voor alle formaten scans optimaal te laten functioneren. De functie kan dus niet voor alle scans ingezet worden.

 7. Ik heb een regel overgeslagen. Wat nu?

Voer de regel alsnog in en gebruik de pijltjes links van het invoerscherm om de vergeten regel op de juiste plek (overeenkomstig de scan) te krijgen. Houdt het pijltje met de linkermuis vast en beweeg regel voor regel naar boven.

8. Er staan twee achternamen. Wat vul ik in?

Er kunnen zich verschillende situaties voordoen. Ten eerste kunnen er bij vrouwen twee achternamen staan met schuine streep er tussen. In de regel is de eerste naam de naam van de echtgenoot en de tweede naam (dus achter de streep) de eigen naam. Vul deze tweede naam in.

Ten tweede kunnen er bij vrouwen twee namen staan met het afgekorte woord geb. er tussen. Ook hier is meestal de tweede naam de eigen naam. Als hulpmiddel kun je kijken naar de achternamen van de kinderen, als die er zijn. Meestal dragen zij de achternaam van de vader.

Ten derde kan er sprake zijn van een dubbele achternaam. Dan staat er al dan niet een schuine streep tussen. In dat geval neem je beide achternamen over.

9. Moet ik doorgestreepte gegevens overnemen?

Als een hele regel is doorgestreept, dan dienen deze geheel overgenomen te worden. De betrokken persoon werd dan bijvoorbeeld uitgeschreven van de gemeente. Als enkel een letter/cijfer of een heel woord is doorgestreept, dan neem je dit niet over. Er is dan sprake van een correctie.

Soms staan er verbeteringen bijgeschreven. Deze neem je over. Er kunnen ook getallen onder voornamen staan. Dat betekent dat de volgorde van de namen is gewijzigd. Neem de namen over in de volgorde van de bijgeschreven cijfers. Voor de scans van Maastricht is m.b.t. verbeteringen nog een aparte tip aangemaakt.

Overige en Technische vragen:

Vele Handen heeft een eigen Help-Pagina. Zie hiervoor helemaal boven in het scherm. Daar staan ook diverse vragen beantwoord. Zijn er technische problemen, bijvoorbeeld een functionaliteit die niet meer werkt, dan kun je een mailtje sturen info@velehanden.nl. Kijk wel eerst of de vraag niet op de Helppagina staat.

  • Nicole Demas

    Nicole Demas

    Een deel vragen worden ook beantwoordt door de invoerinstructie. Dus lees deze ook en vul niet zo maar wat in.

  • Herman Peters

    Herman Peters

    Wat doen we met de invoerder(s) die niet de gehele voornamen en geboorteplaatsen maar de afkortingen ervoor netjes overtypen?

  • Herman Peters

    Herman Peters

    Wat doen we met de invoerder(s) die niet de gehele voornamen en geboorteplaatsen maar de afkortingen ervoor netjes overtypen?

  • Ina Eijkman-Meddens

    Ina Eijkman-Meddens

    Ja, Herman, wat doen we daarmee? Bestraffen, royeren..... Ik ben benieuwd want ik denk dat ik één van die boosdoeners ben ;-).

    Punt 3 van de instructies luidt (ongeveer): 

    Afkortingen mogen worden opgelost indien duidelijk is wat er bedoeld is. Bij twijfel: afkorting overnemen, afgesloten met een punt.

    Graag dus toch nog wat meer duidelijkheid. Tot die tijd ga ik weer terug naar Amsterdam.