Alle Amsterdamse Akten

Miljoenen akten liggen nog begraven in het archief van de Amsterdamse Notarissen. Ga mee op ontdekkingstocht en help de geschiedenis van Amsterdam herschrijven!

Stand van zaken

  • 166/514 notaris
  • 1.562 deelnemers

  • 166
    Notaris32.3%
  • 1.012.912
    • 0% Onbruikbaar
    • 68.3% Ingevoerd
    • 57.5% Gecontroleerd
    Ingevoerd 68.3%
  • 851.984
    • 0% Onbruikbaar
    • 68.3% Ingevoerd
    • 57.5% Gecontroleerd
    Gecontroleerd 57.5%
Meedoen aan dit project
Dit project heeft al meer dan
1 Miljoen ingevoerde akten! De miljoenste akte is ingevoerd door Greet van Looij op 28-02-2024 om 18:35!

Project info

  • Pauline (Stadsarchief Amsterdam)

    Pauline (Stadsarchief Amsterdam)

    Laatst bijgewerkt op: 

    Ik hoop dat jullie hier net zo van gaan smullen als ik. We starten met een hele reeks transporten van soldaten, bootsgezellen etc. Dit zijn geen letterlijke boottransporten van Amsterdam naar Curacao of elders, maar overdrachten van een vorderingsrecht: pensionhouders ('gasterijhouders') etc konden met deze akte een deel van de gage inhouden om de schulden te betalen, als de opvarende al in Verweggistan was. Maar ook anderen; zo bleek Peter Stuyvesant een schuld van 80 gulden (!) te hebben bij een schoenmaker. Startte hij zijn eigen handeltje?

    Het moet een gezellige boel geweest zijn rondom het West-Indisch huis, met deze akten als een soort lopende band-werk.

     

    Een aantal bijzonderheden voor de invoer van deze specifieke transporten:

    • Let op dat je de juiste akte invoert (die vanaf het groene markeerpunt), er staan er steeds twee of drie op een scan.
    • Aktetype is bij deze akten overal 'transport'. Een specificatie bij de onderwerpen als 'schulden', 'gage' of 'gasterijhouder' hoeft niet, omdat die informatie al bekend is van het inventarisnummer waar de akte uit komt.
    • De getuigen onderaan de akte worden WEL ingevoerd, omdat de comparanten ze zelf meenemen.
    • Voer bij onderwerpen ook de naam van het schip in, zonder aanhalingstekens, plus de naam van de rang/functie van de comparant opvarende en evt VOC/WIC/of Admiraliteit.
    • Bij de eerste namen is het deel na 'van' vrijwel altijd de herkomstplaats, en niet de achternaam. Een hulpmiddel is ook de naam in de linkermarge.

  • Anne Mieke Diepersloot

    Anne Mieke Diepersloot

    HENDRIK SCHAEF 1636-1665 - 4 - 1312 - (1639-1639) - A23645000316 - A23645000316

    Als type akte moet ik invullen: transport. Maar ik lees dat de bootsgezel deugelijk schuldig te wezen aan ....   Waarom is dit geen obligatie?

  • Jirsi Reinders

    Jirsi Reinders

    Logische opmerking, je zou zelfs ook een procuratie kunnen beargumenteren... We hebben echter het idee dat het type transport de lading van de akte het beste dekt omdat er een schuld wordt getransporteerd waarvoor iemand wordt gemachtigd.

  • Pauline (Stadsarchief Amsterdam)

    Pauline (Stadsarchief Amsterdam)

    Ik heb begrepen dat het een transport is van een vorderingsrecht. Ook worden deze specifieke akten door verschillende notarissen (en collectie-beschrijvers) al als transport aangeduid, vandaar dat we dat hier aanhouden.

  • Anne Mieke Diepersloot

    Anne Mieke Diepersloot

    Dank jullie wel, Jirsi en Pauline, voor jullie antwoord. Bij andere notarissen heb ik op dezelfde manier gehandeld en het eveneens als 'ook borgtocht' opgenomen bij het onderwerp. Werk aan de winkel voor de controleurs!