AlleFriezen - Bevolkingsregisters

Help mee met het ontsluiten van de bevolkingsregisters van alle Friezen. In dit project de registers uit het tijdvak 1850-1939 van de volgende gemeentes: Boarnsterhim (sinds 1 januari 2014 opgegaan in de gemeente Leeuwarden), Littenseradiel, Schiermonnikoog, Vlieland, Harlingen, Friese Meren, Kollumerland, Tytsjerksteradiel en Menaldumadeel c.a. . Er volgen er meer.

Stand van zaken

  • 317.015 scans
  • 1.270 deelnemers

  • 286.297
    • 3.4% Onbruikbaar
    • 90.3% Dubbel ingevoerd
    • 90.2% Gecontroleerd
    Dubbel ingevoerd 93.7%
  • 286.097
    • 3.4% Onbruikbaar
    • 90.3% Dubbel ingevoerd
    • 90.2% Gecontroleerd
    Gecontroleerd 93.6%
Meedoen aan dit project

Project info

 
mlh_8861

mlh_8861

Harlingen - dienstbodes

Laatst bijgewerkt op: 

Ik vond o.a. deze akte: Harlingen (1851-1860) inv. 2077; 2088: Index Wijken A t/m I (2077); Dienstboden (2088), HAL003000001_144 Hierop staan allerlei dames vermeld, redelijk alfabetisch, ik vermoed door de titel dat zij allen dienstbodes zijn. Was het bevolkingsregister vroeger gesorteerd per beroep(ik kan me dat niet heugen)?

  • Laatst bijgewerkt op: 

    Hallo mlh_8861, Je bent bezig in het Dienstbodenregister. Dat is een apart soort bevolkingsregister. Hierin staat al het vrouwelijk en mannelijk dienstpersoneel aangetekend. Zie hieronder meer informatie over de geschiedenis van de Bevolkingsregisters en Dienstbodenregisters: Na de algemene volkstelling van 1849 besloot de overheid de toen verkregen gegevens in bevolkingsregisters te blijven verzamelen om zo de loop van de bevolking te kunnen volgen. Overigens waren veel gemeenten al eerder begonnen met een dergelijke registratie. Vaak wordt het beginpunt gevormd door de telling van 1829, die tot doel had in elke plaats een `volksregister' op te zetten, `bevattende alle zoodanige opgaven en berichten betrekkelijk de bevolking, welker kennis in het belang van de Staat nuttig en noodzakelijk zou zijn.' Gevraagd werd naar naam, voornamen, leeftijd, geboorteplaats, burgerlijke staat, godsdienst en beroep. De telling vond in alle gemeenten plaats, maar lang niet overal werden de registers ook werkelijk aangelegd, laat staan actueel gehouden. Sommige gemeenten noteerden de ingekomen en vertrokken inwoners in afzonderlijke registers, maar die zijn doorgaans niet volledig. Pas bij Koninklijk Besluit van 22 december 1849 kreeg elke gemeente opdracht om vanaf 1 januari 1850 bevolkingsregisters aan te leggen èn bij te houden, waarin de registratie-eenheid het woonadres of het gezin was. In 1920 kregen de gemeenten toestemming om het bevolkingsregister op kaartsysteem over te brengen, waardoor mutaties beter konden worden verwerkt; zo ontstonden de gezinskaarten (alfabetisch op naam van het gezinshoofd). In 1938 werd dit systeem vervangen door de persoonskaarten (alfabetisch op naam). Vanaf 1 oktober 1994 zijn alle gegevens gedigitaliseerd in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA). Het bevolkingsregister was meestal niet alfabetisch ingericht, maar wijksgewijs en vervolgens op straatnaam. Van elk adres werden de volgende gegevens geregistreerd: van alle bewoners (inclusief dienstboden en knechten) de voor- en achternamen, het geslacht, de geboortedatum en -plaats, de kerkelijke gezindheid, de burgerlijke staat en het beroep, voorts de relatie van elke bewoner tot het gezinshoofd, de huwelijksdatum van het gezinshoofd (ontbreekt vaak) en soms de overlijdensdata van de bewoners. Voor de genealoog is het van groot belang dat bij vestiging in de gemeente ook de datum waarop men op een adres is komen wonen en de vorige verblijfplaats vermeld worden. Bij vertrek uit de gemeente staan de verhuisdatum en de nieuwe verblijfplaats genoteerd. Ook verhuizingen binnen de gemeente worden opgetekend. Omdat de gegevens bij de invoering van de gezinskaarten per gezin gerangschikt werden, geven deze geen volledig beeld meer wie er op een bepaald adres woonachtig waren. Dit hiaat werd opgevangen met behulp van huis- of woonregisters, die werden geordend naar de volgorde van de adressen; zij verwijzen naar de gezinskaarten. Een bijzonder bevolkingsregister was het dienstbodenregister, waarin al het mannelijk en vrouwelijk dienstpersoneel werd genoteerd, met vermelding van geboorteplaats en -datum en burgerlijke staat. Voor deze knechten en meiden werden aparte registers bijgehouden omdat ze zo vaak verhuisden. Hetzelfde gold voor militairen, zodat we in de garnizoenssteden een aparte registratie van de daar gelegerde soldaten aantreffen. (bron: http://www2.historischcentrumoverijssel.nl/zoekwijzers/og/view/h02/bronnen_br.htm) Succes met het invoeren! Groet van Jeanine Otten