Alle Amsterdamse Akten

Miljoenen akten liggen nog begraven in het archief van de Amsterdamse Notarissen. Ga mee op ontdekkingstocht en help de geschiedenis van Amsterdam herschrijven!

Stand van zaken

  • 169/514 notaris
  • 1.575 deelnemers

  • 169
    Notaris32.9%
  • 1.023.852
    • 0% Onbruikbaar
    • 69.1% Ingevoerd
    • 57.9% Gecontroleerd
    Ingevoerd 69.1%
  • 858.164
    • 0% Onbruikbaar
    • 69.1% Ingevoerd
    • 57.9% Gecontroleerd
    Gecontroleerd 57.9%
Meedoen aan dit project
Dit project heeft al meer dan
1 Miljoen ingevoerde akten! De miljoenste akte is ingevoerd door Greet van Looij op 28-02-2024 om 18:35!

Project info

Quinten

Quinten

Schilderijenbezit bij Amsterdammers in de 17de en 18de eeuw

Laatst bijgewerkt op: 

In de uitnodiging voor de bijeenkomst van vanmiddag schreef Pauline "Reizigers in de 17e eeuwse Republiek merkten het grote aantal schilderijen op in de huizen van Nederlanders".

Spreker Jan van Campen vanmiddag voegde daar nog aan toe (hij had een bron, maar die heb ik niet genoteerd.) dat ook de hoeveelheid porselijn opmerkelijk werd gevonden.

Dat hoor je wel vaker. "Iedereen" in de 17de eeuw zou schilderijen bezitten. Op basis daarvan zijn schattingen gemaakt van hoeveel schilderijen er wel niet geweest zouden zijn en de conclusie dat veel van deze schilderijen in de loop van de tijd verloren moeten zijn geraakt.

Maar is dat echt zo?

Ik kan niet over de 17de eeuw spreken, maar in de 18de eeuwse boedelbeschrijvingen kom ik maar zelden vermeldingen tegen van schilderijen. Dat een scheepstimmerman op Oostenburg geen schilderijen heeft, daar kan ik me wat bij voorstellen. Maar ook bij boedelbeschrijvingen van koopmannen op de Heren- of Keizersgracht is het maar mondjesmaat.

Is dat toeval omdat ik net de verkeerde notarissen doe?

Wat zijn de ervaringen van de mensen die de 17de eeuwse notarissen doen? Hoe vaak kom je daar in boedelbeschrijvingen en -scheidingen schilderijen tegen? (En natuurlijk: hoe vaak niet, terwijl je het op basis van de 'status' wel zou verwachten?)

Zou er ook verschil zijn tussen de 17de en 18de eeuw?

Ik ben benieuwd naar jullie constateringen. Je reacties graag hieronder!

  • Els Olsthoorn-Heim

    Els Olsthoorn-Heim

    ben bezig met Sonmans, begin april 1727 een huis aan de Utrechtsestraat met zeker 20 schilderijen in de diverse kamers, niet nader gespecificeerd

  • BMH

    BMH

    notaris Doornick in de 17e eeuw levert op het moment geen boedelbeschrijvingen. Slechts eenmaal conterfeitsels van vader en moeder benoemd ivm een familieruzie :-)

  • Pauline (Stadsarchief Amsterdam)

    Pauline (Stadsarchief Amsterdam)

    Ik ben ook benieuwd. En ben geen expert, maar weet wel dat er in de achttiende eeuw heel wat boedels geveild werden en de lijsten met schilderijen en boeken als drukwerk verschenen. Misschien was er een striktere scheiding met de rest van de huisraad? We gaan het eens aan kenners voorleggen!

  • Ellen Ruijter

    Ellen Ruijter

    Bij de puissant rijken heb ik inderdaad wel verwijzingen gezien naar aparte catalogi met schilderijen, boeken, etc. Bij de 'gewonere' mensen staat alles meestal gewoon in de boedelbeschrijving.

    Wat ik me afvraag is waarom sommige notarissen wel, en andere niet een beschrijving noteerden van onderwerp en/of maker. Was dat in een bepaalde periode plots gebruikelijk, of juist niet?

    Ik kom overigens in boedels regelmatig 'prentebordjes' tegen, wat zijn dat eigenlijk en valt het ook onder schilderijen?

    En zojuist een boedel (bij Pot, NOTD00947000082) met geschreven en geknipte schilderijtjes. Geschreven???

  • Eppe

    Eppe

    JOHANNES BEUKELAAR 1737-1780 - NOTD01070000373 - NOTD01070000375

    Boedelscheiding familie Steenhoff; schilderijen genoemd van Gerard de Lairesse (pag. 3).