Alle Amsterdamse Akten

Miljoenen akten liggen nog begraven in het archief van de Amsterdamse Notarissen. Ga mee op ontdekkingstocht en help de geschiedenis van Amsterdam herschrijven!

Current status

  • 193/516 notaris
  • 1.868 participants

  • 193
    Notaris37.4%
  • 1.252.848
    • 0% Unusable
    • 84.5% Entered
    • 84.4% Validated data
    Entered 84.5%
  • 1.252.041
    • 0% Unusable
    • 84.5% Entered
    • 84.4% Validated data
    Validated data 84.5%
Participate in this project

Project info

Quinten

Quinten

Wouw! Vandaag 35 verschillende invoerders. Welke notaris voer jij nu in?

Wouw! Vandaag 35 verschillende invoerders.

Meestal halen we zo'n aantal alleen maar op de invoermiddag. Ik ben zo benieuwd wie nu welke notaris invoert.

Nadat de relatief makkelijke notarissen Willem van Homrigh en Samuel toe Laar ingevoerd waren hoorde ik bij sommige invoerders wat gesputter dat de alternative notarissen op niveau 1 (Cornelis Kenneweg en Dominicus Geniets) bij vlagen een beetje lastig waren.

Vandaar mijn vraag aan die 35 invoerders: Welke notaris voer jij nu in? Zou je die notaris ook aan andere invoerders aanraden?

Ik ben serieus benieuwd naar jullie reactie. :-)    

  • Freek van Eeden

    Freek van Eeden

    Updated at: 

    alles uit de 17e eeuw wat voor mijn neus komt: Bary, Velsen, van der Hagen, Hille

  • Janny Herfst

    Janny Herfst

    Inderdaad, Geniets kriebelt. Ik heb wel vaak de ondertekening nodig om een naam te controleren. Vooral verklaringen zijn uitdagingen bij hem. Soms zijn namen beter leesbaar op het voorblad want groter geschreven. Ik voer die uiteraard niet in maar je kunt wel beter zien welke naam er in de acte staat. 

  • Pauline (Stadsarchief Amsterdam)

    Pauline (Stadsarchief Amsterdam)

    Ik zal de komende weken een nieuwe notaris toevoegen, en zal mijn best doen iemand te vinden die minder kriebelt :) Suggesties welkom. 

  • Elise Serno

    Elise Serno

    Voornamelijk Kenneweg, niet zoveel moeite met het handschrift. Af en toe wat puzzelen met de namen. Ook Geniets, maar het ene slordige handschrift ligt je dan weer beter dan het andere.

  • Quinten

    Quinten

    Updated at: 

    Ik denk dat je (tenminste) twee nieuwe notarissen moet selecteren. Op dit moment zijn er op niveau 1 alleen Kenneweg en Geniets.

    Geniets zal nog wel even doorgaan (nog ruim 22.000 akten, en laten we hopen dat hij snel klerken krijgt die duidelijker kunnen schrijven...), maar nu Van Homrigh en toe Laer helemaal ingevoerd zijn, zie ik dat Kenneweg ineens heel snel gaat. Van hem zijn nu nog maar 1729 aktes beschikbaar. Zo lang zal dat niet meer duren voordat hij ook volledig is ingevoerd. Twee à drie weken maximaal?

    Suggesties vind ik lastig. Ik zou zeggen één notaris vanaf ca 1740 en één notaris vanaf ca 1780. 

    Ik heb vanmiddag een beetje zitten kijken in de inventaris. Mogelijke notarissen om te indexeren zijn meestal nog niet volledig gescand. Dus ik denk dat je voor jezelf een lijstje moet maken en zorgen dat die notarissen die nu nog volledig gescand zijn relatief snel volledig gescand worden, zodat ze beschikbaar zijn om op korte termijn geknipt te kunnen worden.

    Maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht. :-)