Indexeren notulen gemeenteraad en schepencollege van Aalst en deelgemeenten, 1796-1976

Help mee om de verslagen (notulen) van de vergaderingen van de gemeenteraad (GR) en het schepencollege (CBS) van Aalst en deelgemeenten voor de periode 1796 tot 1976 toegankelijk te maken.

Current status

  • 42.115 scans
  • 212 participants

  • 10.557
    • 0.3% Unusable
    • 25.1% Entered
    • 9.8% Validated data
    Entered 25.4%
  • 4.115
    • 0.3% Unusable
    • 25.1% Entered
    • 9.8% Validated data
    Validated data 10%
Participate in this project

Project info

 
Michel Igual

Michel Igual

Wat wel en wat niet overnemen ?

We merken dat daar nog vele vragen over zijn en proberen er hier alvast dieper op in te gaan.

 

1.Per zitting (aanvang aangegeven met groene pijl en einde aangegeven met rode pijl):

Taal, datum en type notul (gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen).

Tip : GR (gemeenteraad), CBS (college van burgemeester en schepenen) staat in de bestandsnaam van de scan.

 

2.De diverse punten (al dan niet genummerd) waaruit een zitting kan bestaan :

Het gehele punt wordt omkaderd.

 

2.1.Het punt heeft een een titel.

Dit wordt letterlijk overgenomen. Enkel de titel dus. Niet wat daaronder allemaal eventueel nog staat.

 

2.2.Het punt heeft geen titel.

Dan vragen we aan de invoerder het punt volledig te lezen en het zelf naar eigen inzicht met een paar trefwoorden weer te geven.

Probeer daarbij na te gaan op welke trefwoorden een onderzoeker zou kunnen zoeken...

Stel dat een punt zonder titel gaat over het verhogen van de jaarweddes voor bedienden... Dan zijn gepaste trefwoorden "jaarweddes", "bedienden"...

 

Dit project heeft zodanig veel variaties (handgeschreven, getypte notulen, genummerde en niet genummerde notulen, notulen met of zonder titel, geschreven in het Frans of Nederlands, etc) dat het heel lastig is een éénduidige en alles omvattende handleiding te schrijven.

Vaste richtlijnen zijn :

-het geheel omkaderen van een punt.

-letterlijk overnemen van de titel, als deze er is.

-zelf voor de hand liggende trefwoorden toekennen als er geen titel is.

  • yvonnelmc

    yvonnelmc

    Oké, dank voor de snelle reactie, nog een vraagje, neem ik bij de selectie van het eerste agendapunt nu wel of niet de inleiding dus datum en aanwezigen mee?

  • Michel Igual

    Michel Igual

    De datum is één van de verplichte invoervelden maar rond de inleiding met opsomming van de aanwezigen hoeft geen kader getrokken te worden en dit hoeft dus ook niet ingevoerd te worden.

     

    Groeten,

     

    Michel