Diamantbewerkers Amsterdam

Help mee de ledenadministratie van de Algemene Nederlandse Diamantbewerkers Bond in te voeren en ontdek waar de diamantbewerkers het vak leerden, welke beroepen er waren en waar ze woonden.

Stand van zaken

  • 44.526 scans
  • 243 deelnemers

  • 28.277
    • 46.9% Onbruikbaar
    • 63.5% Ingevoerd
    • 34.4% Gecontroleerd
    Ingevoerd 100%
  • 15.300
    • 46.9% Onbruikbaar
    • 63.5% Ingevoerd
    • 34.4% Gecontroleerd
    Gecontroleerd 81.2%
Meedoen aan dit project
Karin Hofmeester

Karin Hofmeester

We zijn er bijna!

Beste allemaal,

Het lijkt net of er al 100% is ingevoerd maar dat is niet helemaal waar. Er moeten nog zo'n 2000 kaarten worden ingevoerd ( dan reken ik de achterkanten die we overslaan niet mee). Maar dat betekent wel dat we er bijna zijn! Nog even volhouden.

En daarna zoeken we nog controleurs. We hebben niet aan dubbele invoer gedaan, dus je moet per kaart de invoer van je 'collega's' goed nakijken en waar nodig corrigeren. Als je dat wat lijkt, laat het ons weten via het forum of via een e-mail aan mij of aan Susan: kho@iisg.nl of susan.leclercq@iisg.nl.

Hartelijke groet,

Karin

  • Ambior

    Ambior

    Laatst bijgewerkt op: 

    Dag Karin,

    Ik had me hiervoor eerst aangemeld. Alles wel beschouwd ga ik me beter tot het verder invoeren beperken.

    Mvg

  • dac

    dac

    Laatst bijgewerkt op: 

    @Ambior

     

    Totdat de controle-button geactiveerd wordt kun je je enigszins voorbereiden:

    Behalve invoer-instructies zijn er ook controle-instructies.

    De meest voorkomende fouten op dit moment zijn:

     

    - Het niet of onjuist overnemen en/of invoeren van een eventueel potloodnummer rechts boven

    - Een blauwe letter invoeren als stempel i.p.v. deze letter melden via opmerkelijk

    - Amsterdam invoeren bij adres waar het plaatsnaamveld leeg is en er vanwege verplicht veld dus #### ingevoerd moeten       worden

    - toevoegingen adressen in verkeerde velden invoeren

    - toevoegingen huisnummer b.v. I, II of III als 1, 2 of 3 invoeren

    - legerinformatie onjuist invoeren: Militaire Dienst moet worden vermeld bij toevoeging + evt datum en plaatsnaam.

    - #### invoeren bij leeg geboorteplaatsveld, maar dat betreft een niet verplicht veld en moet leeg blijven

    - In datumvelden geen zgn. "voorloopnul" invoeren, b.v. 6-9-1917 i.p.v. 06-09-1917

    - Doorgestreepte kaartnummers niet tussen %% plaatsen

    - ## ipv #### bij verplichte lege ( datum)velden

    - Tekst Geschiedenis niet letterlijk overnemen, b.v. de Hoofdletters van de maanden niet overnemen.

     

    Succes!

  • Bert Schijf

    Bert Schijf

    DAC geeft een goed lijstje van veel voorkomende fouten. Ze zijn bijna altijd het gevolg van het slecht lezen van de instructies. Niet moeilijk om ze te verbeteren, maar reuze irritant. Echt oppassen zijn foute straatnamen. Sommige invoerders kennen Amsterdam heel slecht en zoeken de straatnaam ook niet op. Bijvoorbeeld Fugalastraat (die bestaat niet Amsterdam) en het moet natuurlijk Tugalastraat zijn . Het is soms lastig de T en de F uit elkaar te houden. Vandaag nog: Misthoornstraat, een straatnaam die niet bestaat in Amsterdam. Het moest natuurlijk Uithoornstraat zijn.

  • dac

    dac

    Volledigheidshalve citeer ik hier de invoerinstructie wat betreft invoerblok 5:

    "Invoerblok 5

    30. Op de lidmaatschapskaart staat achter woonplaats het adres van het ANDB lid, dat wil zeggen de straatnaam, het huisnummer en de eventuele toevoeging van het huisnummer en bij verschillende adressen ook nog vaak de datum van verhuizing. Voer eerst alleen de straatnaam in. Schrijf precies op wat er staat, inclusief afkortingen, cijfers, punten en eventuele spelfouten. Vul niet aan! We willen graag zo brongetrouw mogelijk invoeren om verkeerde interpretaties te vermijden. Na invoer gaan we alle adressen standaardiseren met behulp van een groot bestand met alle mogelijke variaties van adressen."

    Dus letterlijk overnemen wat er geschreven staat!

  • Bert Schijf

    Bert Schijf

    Bij mijn voorbeeld van de Misthoornstraat staat er natuurlijk op de kaart gewoon Uithoornstraat. Het was verkeerd ingevuld door iemand die kenneijk niet voldoende vertrouwd is met Amsterdamse straatnamen om te beseffen dat er geen Misthoornstraat kan staan. Wat mij trouwens ook weleens opvalt is dat niet alle invoerders goed vertrouwd zijn met joodse voor- en achternamen en daardoor iets invoeren wat er niet staat.