In actie voor het christelijk onderwijs! Project Volkspetitionnement 1878

In 1878 zetten ruim 300.000 protestantse en 160.000 katholieke Nederlanders hun handtekening onder een verzoekschrift om ruimte te houden voor het bijzondere, christelijke, onderwijs. Nu, bijna 140 jaar later, onderzoeken historici van de Vrije Universiteit in Amsterdam en de Radboud Universiteit te Nijmegen de lijsten met ondertekenaars.

Stand van zaken

  • 14.322 scans
  • 284 deelnemers

  • 11.263
    • 12.4% Onbruikbaar
    • 78.6% Dubbel ingevoerd
    • 78.6% Gecontroleerd
    Dubbel ingevoerd 91%
  • 11.263
    • 12.4% Onbruikbaar
    • 78.6% Dubbel ingevoerd
    • 78.6% Gecontroleerd
    Gecontroleerd 90.9%
Meedoen aan dit project
Jeffry Huntjens

Jeffry Huntjens

HANDIG: Handleiding voor het lezen van 19e-eeuwse handschriften

Beste deelnemers,

Voor beginnende vrijwilligers kan een scan van een oud archiefstuk erg uitdagend uitzien. De krullen en hanenpoten uit lang vervlogen tijden kunnen erg mooi zijn, maar zijn vaak voor een modern oog lastig te lezen. Daarom zullen we middels dit document enige richtlijnen proberen te geven voor het ontcijferen van 19e-eeuwse handtekeningen, zodat u weet waar u op moet letten.

U vind het documentje onder 'Project info' > 'controle instructie'
(om technische redenen konden we de pdf helaas niet anders uploaden)

Daarnaast staat op de laatste twee pagina’s van dit document nog een kort paleografisch overzicht door dhr. W. Bogtman. Enkele van deze schrijfwijzen waren tegen het einde van de 19e eeuw al verouderd, maar desalniettemin geeft dit schema mooi vergelijkingsmateriaal.

Ten slotte, probeer ook eens te oefenen met het lezen van oude handschriften via de website: https://watstaatdaer.nl

Let op: Vergeet niet om naast deze handleiding ook de invoerinstructies op de hoofdpagina van het project te lezen. U vind deze ook onder het kopje 'Project info'.

Ik wens u veel succes en plezier met het transcriberen en als er nog vragen zijn horen wij die graag!

Met vriendelijke groet,

Jeffry Huntjens, MA
Namens het Projectteam VP1878