Utrechtse notariƫle akten (1600-1660)

Om de laatste 10.000 akten van Utrechtse notarissen uit de zeventiende eeuw te ontsluiten en daarmee een waardevol project te voltooien, doen we graag een beroep op u!

Stand van zaken

  • 45.683 scans
  • 341 deelnemers

  • 44.998
    • 0.2% Onbruikbaar
    • 98.5% Ingevoerd
    • 97.8% Gecontroleerd
    Ingevoerd 98.7%
  • 44.657
    • 0.2% Onbruikbaar
    • 98.5% Ingevoerd
    • 97.8% Gecontroleerd
    Gecontroleerd 98%
Meedoen aan dit project

Project info

 
Lidy van Noordenburg

Lidy van Noordenburg

Ambrosius Bosschaert, kunstschilder

Laatst bijgewerkt op: 

Akte 34-4_91 - NL-UtHUA_34-4_91_000068 d.d. 6 januari1634

Tussen de vele Huwelijkse Voorwaarden die momenteel worden ingevoerd treffen we de akte aan van de kunstschilder Ambrosius Bosschaert (de Jonge) die trouwt met Maria Struijs.

De beroemde Roelant Savery is een van de getuigen.

Lucy Geurts, conservator i.o. in het Centraal Museum schrijft in september 2020 hierover het volgende (magazines.cultureel erfgoed.nl):

"Ambrosius Bosschaert de Jonge kreeg zijn schildersopleiding van zijn vader Ambrosius de Oudere (1573-1621) en zijn oom Balthasar van der Ast (1593/4-1657). Hij specialiseerde zich in het stillevengenre, in het bijzonder het bloem- en fruitstilleven. Hoewel deze ‘fruytage’ naar het leven lijkt geschilderd, is het dat allesbehalve. De gearrangeerde soorten bloemen en vruchten komen uit verschillende jaargetijden en hebben bovendien hun oorsprong in diverse landen.

Stilleven met vruchten en twee kaketoes

Ook diersoorten, zoals de twee vogels op dit schilderij, werden door de Nederlandse zeevaarders en handelscompagnieën meegenomen uit Amerika, Azië of Oceanië in de hoop op een gunstige verkoop in Europa. Het houden van exotische vogelsoorten in volières en menagerieën was aanvankelijk voorbehouden aan de adel, maar vanaf de tweede helft van de 17de eeuw kon ook de rijke Nederlandse burgerij zich deze luxe permitteren. Het samenkomen van de ‘Oude Wereld’ en de ‘Nieuwe Wereld’ in dit schilderij getuigt zodoende niet alleen van de vele dubieuze handelsrelaties die de Noordelijke Nederlanden destijds onderhielden, maar evengoed van de alom heersende interesse in het ‘exotische’."

Werken van vader en zoon Bosschaert bevinden zich o.a. in het Centraal Museum, het Mauritshuis, Museum Boijmans van Beuningen